Du er her

Intranet for hele kommunen

Temadag i Høje-Taastrup

Materiale fra arrangementet:

Intranet for hele kommunen

Online temadag den 9. september 2020

(Adgang kræver login og fuld adgang til Intra2.dk. Har du ikke fuld adgang, så læs om Intra2 abonnementer eller send en mail til info@intra2.com)

Materiale fra mødet


Invitationen til arrangementet var:

På årets Intra2 kommunedag sætter vi fokus på erfaringer med at udbrede intranettet og den digitale arbejdsplads til medarbejdere i hele kommunen: Til de forskellige forvaltninger / centre og til de borgerrettede medarbejdere – i marken og på decentrale enheder. Det sker bl.a. med udgangspunkt i aktuel research blandt 51 danske kommuner.

Vi hører om erfaringer med organisatorisk implementering af nyt intranet i Næstved Kommune og om vejen til et værdifuldt SharePoint Online intranet for hele Hvidovre Kommune.

Vi får desuden indblik i erfaringer med bl.a. infoskærme, det åbne intranet og et meget populært arbejdsrum for hjemmehjælpere.

Temadagen afholdes online via Teams.


Deltagelse på temadagen er gratis for Intra2 Premium abonnenter*. 

Pris for andre: 1500,- (ex moms). Læs om Intra2 abonnement.

* Hvis din virksomhed har Business Premium abonnement kan I deltage online så mange I vil.


Dagens program

09.30Klar til start
Deadline for online ankomst og teknisk tjek. 

10.00: Start på dagen: Ved Mads Richard Møller samt deltagerne
Go’dag til hinanden og introduktion til dagens program – bl.a. med pointer fra en aktuel spørgeskemaundersøgelse om adgang og brug af intranet blandt decentrale medarbejdere.

10.20 – 11.10: Organisatorisk implementering af nyt intranet i Næstved Kommune
V. Intranetansvarlig Tine Bjørneboe

November 2018 lancerer Næstved Kommune et nyt intranet. Det sker helt bevidst i en version 0.1, der skal videreudvikles sammen med brugerne. Det kræver en del opsøgende arbejde, bl.a. i form af deltagelse på leder- og teammøder rundt i organisationen og ved at afholde månedlige ’drop-in’ arbejdsmøder for lokale redaktører.

En central læring er, at det ofte er meget enkle tilretninger, som giver stor værdi lokalt. Dialogen med brugerne er med til at sikre kortere veje til de mest relevante elementer og informationer, så lokale arbejdsgange optimeres og intranettet opfattes som værdiskabende.

Se Næstved Kommunes intranetprofil med screenshots fra 2005 og frem til det nye Intranote intranet - netop suppleret med helt aktuelle screenshots om coronainformation.
(kun adgang for Intra2 abonnenter)

11.30 – 12.20: Vejen til et værdifuldt SharePoint Online intranet for hele Hvidovre Kommune
V. Intranetansvarlig Jennie Bjerregård Jensen

2½ år med SharePoint Online og Office 365 har givet Hvidovre Kommune en lang række erfaringer med at gøre intranettet relevant og brugbart for decentrale medarbejdere, uden egen arbejdscomputer. Det dækker et par større ’digitale universer’ for børn- og unge samt sundhed og ældre, men også mere enkle sider og elementer for fx dagplejere og sundhedsplejen.

Den primære læring er at initiativerne skal tage udgangspunkt i konkrete arbejdsrelaterede behov, og at de bedste løsninger ofte starter med decentrale initiativer. Rollen for det centrale intranet-team bliver at vise mulighederne og være klar til at bakke op, når den lokale snebold er klar til at rulle.

Se Hvidovre Kommunes intranetprofil med screenshots fra 2004 og frem til det nuværende intranet, der er SharePoint Online med Wizdom  - netop suppleret med helt aktuelle screenshots om coronainformation. (kun adgang for Intra2 abonnenter)

12.20 – 13.00 Frokost, netværk og inspirationsjagt blandt intraneteksempler delt mellem deltagerne

13.00 – 15.00: Mini-cases og videndeling om at skabe digital værdi for decentrale brugere

Vi dykker ned i en række konkrete eksempler på hvordan danske kommuner arbejder på at styrke brugen af intranet blandt decentrale medarbejdere. Vi hører bl.a. om:

  • Info-skærme i Hjørring Kommune.
  • Det åbne intranet i Fredensborg Kommune
  • Hvordan et arbejdsrum for hjemmehjælpere blev til mest brugte side på Slagelse kommunes intranet

Undervejs inddrager vi relevante erfaringer og input fra deltagerne. 

15.00 – 15.30 Opsamling og afrunding