Du er her

Revider menustruktur

 
 Eksempel: Udarbejd forslag til ny, global menu-struktur
 Aktivitet: 3 timers workshop 
 Brug af Intra2.dk: Find selv 10 screenshots

 

 

Formål:

- Udarbejd med brugerinput forslag til ny, global menu-struktur.
-
Involvering af medarbejdere


Ingredienser:
10 kolleger, 3 timers workshop, screenshots fra Intra2.dk, kort til kortsortering. 

 

Metoden kan bruges til: 
Alle andre dele af menu-strukturen 


Konkret inspiration
Se over 2000 screenshots af intranet homepages - inkl. global navigation.

 

__________________________________________

Dine forberedelser

 

  1. Inviter 10 kolleger fra forskelige dele af organisationen til workshop.
  2. Print fra Intra2.dk forside screenshots fra 10 forskellige virksomheder.
  3. Print nuværende forside samt evt. tidligere versioner af menu-strukturen.
  4. Lav og print indholdskort fra nuværende intranet, 50 stk

 


__________________________________________

Forløb: 3 timers workshop

 

  1. Opdel deltagerne i to gruppe
  2. Gruppe 1 udarbejder forslag til struktur via klassisk kortsortering.
  3. Gruppe 2 udarbejder forslag til ny struktur ud fra eksterne eksempler.
    - Gruppen skal gå rundt i 15 min to-og-to og tage noter til screenshots. Noterne samles og der udarbejdes et forslag til ny global menustruktur.
  4. Grupperne præsenterer deres forslag til ny menu-struktur.
  5. Fælles opsamling via sammenligning af de to forslag. Find sikre og usikre kategorier. Læg vægt på afgrænsning og ikke navngivning.
  6. Det nye forslag sammenlignes med den nuværende menu-struktur, og de forandringer lokaliseres og vurderes. Eventuelle tidligere versioner af menu-strukturen kan ligeledes inddrages.

 

 ____________________________________

Opfølgning

 

  1. Afklaring af ansvar for sikre kategorier
  2. Dialog med relevante resursepersoner angående usikre kategorier.
  3. Eventuel supplerende workshops for usikre kategorier.
  4. Eventuelt supplerende workshops for den videre struktur i sikre kategorier.

 

 ____________________________________

 

Gode råd 

 Sørg for at invitere relevante tovholdere / ansvarspersoner for potentielle menupunkter med til workshoppen.

 En god gruppestørrelse for a er 3-4 og 4-5 for b. Der kan evt. være flere grupper a og b på samme workshop.

 Tag både eksempler fra virksomheder, der ligner din og virksomheder der er forskellige fra din.