Eksempel: Styrkelse af intranettet som nyhedskanal
Aktivitet: 2 X ½ dags workshop
Brug af Intra2.dk: Find selv 8 - 10 screenshots
|
|
Formål: - Konkrete forslag til forbedring og effektivisering af intern nyhedsformidling via intranettet
| Metoden kan bruges til: Alle områder med behov for gennemgribende revidering, herunder ændring af samspil med andre kanaler / systemer. Det kan fx være samarbejde, dokumenthåndtering, telefonbog, selvbetjening, lederportaler etc.
Se over 400 screenshots af intranet nyhedsformidling.
|
__________________________________________
Dine forberedelser, 1. workshop
- Inviter 4-5 kolleger, som arbejder med nyhedsformidling på intranettet
- Sørg for at de har adgang til Intra2.dk
- Bed hver deltager finde følgende på jeres eget intranet:
- 2-3 gode eksempler på nyhedsformidling på intranettet
- 2-3 dårlige eksempler på nyhedsformidling på intranettet
- 2-3 eksempler på intern nyhedsformidling uden for intranettet - Find selv følgende fra andre virksomheder på Intra2.dk:
- 8 - 10 eksempler på ambitiøse og nytænkende nyhedsforsider / nyhedsportaler - Ring evt. til ejerne af et screenshot for at få en uddybning
__________________________________________
Forløb: Første 1/2 dags workshop
- Deltagerne præsenterer kort egne eksempler.
- Præsentation af eksemplerne fra andre virksomheders intranet
- Fælles brainstorm på relevante forbedringer af nyhedsformidlingen på intranettet.
- Fælles opsamling og prioritering af indsatsområder.
- Afslutning med info om den videre proces.
__________________________________________
Dine forberedelser, 2. workshop
- Juster evt. de foreslåede indsatsområder.
- Indkald til workshop. Indkald evt. også nye deltagere. Der skal være en relevant ansvarlig inden for hvert indsatsområde.
- Bed deltagerne gå på Intra2.dk og finde et godt eksempel inden for hvert indsatsområde.
- Print eksemplerne og hæng op på væggen. Sørg også for screenshots på projektor.
__________________________________________
Forløb: Anden 1/2 dags workshop
- Præsentation af eksemplerne fra andre virksomheders intranet
- Fælles brainstorm om forbedringer inden for det enkelte indsatsområde.
- Opsamling i fællesskab ved at prioritere relevante forbedringer inden for de enkelte indsatsområder.
____________________________________
Opfølgning
- Du og tovholderne for de pågældende indsatsområder foretager en endelig prioritering.
- Du samler alle forslag, illustrerer evt. med udvalgte eksempler og formidler videre til relevante personer.
____________________________________
Gode råd
Sørg for at vurdere og beskrive fordele ved de enkelte indsatsområder både i forhold til virksomheden (effektivisering, bedre videndeling), de nyhedsansvarlige (enklere kanalvalg, tidsbesparelse) og slutbrugerne (lettere overblik, færre irrelevante nyheder).
Beskriv også fordele som skabes ved at forenkle eller effektivisere andre nyhedskanaler (fx reducere antallet af mails eller overflødiggøre trykte nyhedsmedier)